söndag 7 november 2010

Gudstjänst. med mycket innehåll.

Idag var det gudstjänstdag, vilket kan ses på killarnas kläder, uppklätt ska det vara när man går till kyrkan i Kenya!

I Sverige brukar gudstjänsterna inte vara längre än 1,5 timma, denna gudstjänsten varade i 3 timmar!!
3 timmar av kiswahili, förutom predikan som hölls på engelska men oxå översattes till kiswahili, vilket bidrog till förlängd tid. Det var svårt att hålla ögonen uppe hela tiden vill jag lova.

Men mycket han sägas under gudstjänsten, här kommer ett litet urval.
Bethesda har köpt in en minibuss, den svängde in på kyrkans område mitt under gudstjänsten. De har sparat i två år för att kunna köpa den, den kostade 67 000 kensanska shilling (ksh) vilket ungefär är 6 500kr. Det sparade dem i två år för, så gissa att de var glada! Den var riktigt fin, så det var ett väldigt bra köp.

Jag fick även gå fram och presentera mig, det förväntas nämligen av alla besökare under en gudstjänst.

En extremt tråkig händelse som det berättades om är att ett av de gatubarnen som brukade komma till Panganikyrkan dog förra fredagen, han blev endast 17 år gammal.
Det gjordes en insamling så att kyrkan kunde hjälpa till med kostnaderna för hans begravning.

Nu verkar min mage tillslut kommit lite i otakt, vilket inneburit två toalettbesök idag av andra klass om ni fattar.. Man kommer alltid ut helt skakig efter man har gjort tvåan eftersom man får sitta på huk över ett litet hål. Grymt jobbigt och påfrestande. Jag skulle aldrig tippa på att jag någonsin skulle få träningsvärk av att gå på toa, nu är de oddsen väldigt låga.

Jag skulle fått mitt hår fixat imorgon, men det blir flyttat till nästa vecka pga omflyttningar i personalens arbetstider. Synd, det var något jag såg fram emot väldigt mycket. Nu är det dags att sova.

Lala salama

2 kommentarer:

  1. Fick mej ett gott skratt när jag läste om toa besöken men inte lika roligt att läsa om pojken. Förstår glädjen över bussen som måste underlätt mycket i de göremålen. Du får ha det gott och jag hoppas att din mage snart är återställd. Kram och ha det gott, mamma.

    SvaraRadera
  2. Man kommer alltid ut helt skakig efter man har gjort tvåan eftersom man får sitta på huk över ett litet hål. Grymt jobbigt och påfrestande. Jag skulle aldrig tippa på att jag någonsin skulle få träningsvärk av att gå på toa, nu är de oddsen väldigt låga

    Haaahhhahahahhaha kul kim!! Däärför dom e så snabba ! Lite muskler hhar du inte ont utav! /Ryan Aka Lejonungen <3

    SvaraRadera